Okt 18

3 effektiva magövningar

Det finns många fördelar med att ha en stark bål. Det är inte bara för det visuella utan man får även bättre hållning, minskar risken för skador när man tränar och framförallt så förebygger det framtida ryggproblem. Bålen består av muskler som behöver träning precis som resten av kroppen.

Här ser ni tre övningar man kan inkludera i sitt magpass och hos Anna ser ni ytterligare tre. Hur många repetitioner man klarar varierar men tänk på att det ska vara ansträngande att träna. Det är då det ger bäst effekt.

Okt 15

Hur tränar jag bort min mammamage?

Vilka övningar är bäst för att få bort mammakilon på magen likt Katrin Zytomierska. 

SVAR: Att få en smal midja med antydande eller synliga magmuskler är något som många kvinnor och män strävar efter. För att åstadkomma det är det viktigt att veta hur kroppen fungerar och vad skillnaden mellan fett och muskler är. Förenklat kan man säga att fettet som finns under huden är kroppens eget skafferi där kilokalorier finns lagrade att användas vid behov. Ett exempel är att du hamnar på en öde ö eller annat ställe utan tillgång till mat. Då har kroppen tack vare dessa kalorier en chans att överleva, iallafall ett tag. I Sverige har vi sällan brist på mat och därför är det lätt att både bibehålla eller öka fettlagren i kroppen. Musklernas funktion är att kunna kunna röra på kroppens olika delar och de kan som ni säkert vet öka i både volym, hårdhet och styrka. Musklerna är i sig inte kopplade till fettdepåerna på något sätt utan de fungerar på helt olika sätt. Musklerna förbrukar kalorier och fettet tillgodoser kroppen med dessa. Med andra ord krävs det att kroppen inte får tillgång till den mängd energi via maten som den behöver för exempelvis muskelarbete. (energi används även till mycket mer så bara av att leva går det åt kalorier)

Oavsett om det är mammakilon eller ”vanliga kilon” på magen som ska bort så är det ett kaloriunderskott över en tidsperiod som är ett måste för att uppnå resultat. På så sätt kommer kroppen att förbruka det fett man vill bli av med samtidigt som den förhindrar en vad den tror är svält. Det är viktigt att se till att få i sig protein, fettsyror, vitaminer och mineraler i rätt mängd annars påverkas både träningen och övriga funktioner i kroppen negativt. Värt att veta är att kroppen frisätter fettsyror från olika delar av kroppen hela tiden, det går alltså inte att punktförbränna genom att köra en specifik träningsövning. Förbränningen pågår dessutom hela dygnet så det är viktigt att sköta sitt matintag varje dag, varje vecka.

Att träna magmusklerna på gymmet eller hemma kommer ge många fördelar, bland annat en stark, fast och snygg mage när fettet väl försvunnit. Mitt råd är att variera övningarna och inte vara rädd för att öka belastningen med hjälp av viktplattor eller liknande om man inte väger så mycket. (Efter graviditet är det dock viktigt att börja försiktigt med magövningarna och lyssna på kroppen)

För ett bra resultat är det med andra ord i köket som man ska anstränga sig för att göra den största skillnaden. Ät ren och proteinrik mat utan en massa tillsatser och undvik gärna socker, vitt mjöl och allt för mycket fett. Kolhydrater är inget du ska vara rädd för då bra livsmedel kan ge dig energi att orka träna hårdare.

Slutsats: Träna hårt men se till att sköta kosten till 100%. Det finns bra appar att kontrollera energiintaget och vill ni läsare ha hjälp med hela processen finns även vårt Kickstart upplägg att köpa. Enklare kan det inte bli förutsatt att man är beredd på att göra en förändring.

Obs: Vill du träna din mammamage är det viktigt att läsa på innan så du inte tränar för tidigt efter förlossningen. Jag rekommenderar att du även pratar med din barnmorska.

Okt 14

Starta hösten med en hälsoboost

Helgens tips! Nu har Gymgrossisten bra priser på mängder av hälsoprodukter. Livsmedel med mindre kolhydrater, mer protein och en massa andra fördelar när man tränar hårt eller bara vill bli lite hälsosammare. Klicka på plattan nedan för att komma direkt till kampanjen.

Okt 14

Lär dig göra Chins – 3 enkla knep

Många har som mål att någon gång kunna köra Chins. Oavsett hur långt fram i tiden det är så finns det en del knep att ta till för att lära sig. Här kommer tre enkla knep för att lära sig utföra denna roliga och väldigt effektiva övning.

Hos Anna ser ni fyra roliga övningar för ben och rumpa som ni kan köra utomhus.
www.annatennmark.se

Okt 08

Nu är hösten här

Vilken dag. Regn från morgon till kväll. Ösregn! Tror ni man blir avis när jag pratar med Anna och hon säger att det är blå himmel och sol Göteborg. Själv har man frusit häcken av sig på lekplatsen i Vasaparken i en temperatur på sisådär 7 grader. Fatta. Sju! Det enda stället en sjua hör hemma är efter en tvåa. Aja, det är bara att gilla läget och om en vecka eller två är väl hjärnan ifatt årstiden så man accepterar läget. Ni vet då man sitter där och intalar sig själv att det faktiskt är ganska mysigt med regn, mörker och tända ljus. Det är knappast så att man saknar det under sommaren så vete tusan om man då blivit hjärntvättad eller inte. Nä nu ska jag klä på några extra lager och få upp kroppstemperaturen igen.
Hur är vädret hos er?
Burr och god kväll!

Okt 05

Dogge kör igång nu när hösten är här

Alltid lika taggad! Nu har Dogge tagit en paus från kosten i vårt kickstart upplägg under sommaren men han har kvar styrkan och kämpar lika hårt trots semester, sommar och sol. Vilket pass det blev! Nästa vecka blir torsk- och potatisvecka var det sista han sa när vi lämnade Delta.

Okt 03

Bärbara massagebänkar

Det är inte bara vi som tränar utan alla kan få positiva effekter av att bli masserad. Man vet att det bland annat är en effektiv metod mot muskelspänningar. De blir mjukare och mer elastiska. Massage motverkar även stress och ökar koncentrationsförmågan då det har en avslappnande effekt på kroppen vilket ger en lugnare och djupare andning.

Idag finns det många olika former av massage med olika syften. Nedan listar jag några populära.

  • Bindvävsmassage
  • Idrottsmassage
  • Fibromassage
  • Klassisk massage
  • Energimassage
  • Tantramassage
  • Thailändsk massage
  • Taktil massage

Jag älskar att jobba med friskvård, skönhet och hälsa och vill du också vara verksam i branschen så finns det många bra massageutbildningar. Oavsett om man vill ha det som ett heltidsjobb eller extraknäck är efterfrågan stor idag. Man behöver inte hyra in sig i någons verksamhet utan det fungerar lika bra att massera hemma eller på distans med en portabel massagebänk.

Massagebänkar finns i alla former och storlekar. Hus Och Hemma är generalagent för märket Restpro, som är experter på att göra högkvalitativa massagebänkar och relaterade tillbehör. Dessa massagebänkar är bärbara och kan lätt bäras med vart som helst med den inkluderande väskan som ingår i köpet. Välgörande massage kan, tack vare dessa bärbara massagebänkar, bli tillgänglig överallt.

Det är inte bara massageverksamhet som kan ha nytta av en sådan bänk utan även vid terapi, tatueringar, fransförlängning och liknande. Helt enkelt en bra investering för de flesta.

Här hittar ni hela utbudet av prisvärda massagebänkar: Hus och Hemma – bärbara massagebänkar

 

 

Okt 03

Avokadon är fullproppad med nyttigheter

Avokadons nyttiga fetter kan jämföras med till exempel olivolja, nötter och rapsolja. Även om avokadon innehåller nyttiga fetter bör man dock ha i åtanke att den innehåller mycket kalorier, cirka 170 kcal per 100 gram (15 % fett). Glöm därför inte bort att räkna med avokadon i ditt övriga dagsintag av kalorier.

Tips: Placerar du avokadon i en påse tillsammans med ett äpple eller en banan mognar avokadon snabbare än vanligt. De släpper nämligen ifrån sig etylengas – ett naturligt hormon som finns i växter. Detta hormon hjälper avokadon att mogna snabbare.

Okt 02

Nu är det dags igen!

Hallå där! Ni undrar säkert vad som hänt med min blogg senaste månaderna. Det har inte varit överdrivet mycket aktivitet här och det beror främst på att tiden inte funnits till. Jag har helt enkelt prioriterat mina andra kanaler. Nu känner jag att det är dags att återuppta bloggandet och kommer därför att uppdatera här så ofta jag kan. Ambitionen är att skriva ett inlägg varje dag så ni kan ha som vana att kika in här lite då och då och få ta del av både texter, bilder och en massa inspo när det gäller kost och träning. För att peppa mig och visa att ni finns och uppskattar vad jag gör får ni gärna lämna en kommentar lite då och då. Det uppskattas, jag lovar.

Då ses vi framöver! Nu kör vi! :)

Okt 01

Letar du efter en snygg skjorta?

Några av mina favoritskjortor har jag beställt från min väns webshop Prince Gray. Jag gillar dem jättemycket och bad därför om att få en rabattkod till er följare och snäll som han är fixade han det. Genom att ange Philip15 när ni lägger er beställning så får ni 15% rabatt. Superbra för oss män eller för er kvinnor som vill överaska någon med en fin present.

www.princegray.com

Sep 29

Viktigt med rätt mängd protein

När man tränar är det viktigt att få i sig rätt mängd protein varje dag. Proteinet består av aminosyror som kan kombineras på väldigt många olika sätt för att fylla olika funktioner i kroppen men det som är intressant i träningssammanhang är framförallt aminosyrorna leucin, isoleucin och valin, som även betecknas BCAA. Man vet dock idag att det även krävs intag av fler aminosyror för att stimulera muskeltillväxten och därför är EAA (alla essentiella aminosyrorna) eller proteinpulver det som gäller ifall man vill få i sig extra protein via tillskott. Veganer och vegetarianer har svårare att få i sig de essentiella aminosyrorna och kan därför behöva anstränga sig något mer för att kombinera olika proteinrika vegetariska livsmedel för att få i sig rätt mängd.

Sep 26

Vi hjälper dig att komma i form

Nu är sommaren definitivt över och vi har nog alla kommit in i höstens rutiner. Vårt succéupplägg Kickstart 2017 är perfekt för dig som vill ha en guide när det gäller maten och träningen och är ute efter snabba resultat. Att slippa prova sig fram på egen hand utan bara följa ett färdigt koncept som gett fantastiska resultat för de som tidigare kört det.

För dig som inte vill ha ett mindre strikt kostschema finns även 8 veckors upplägget. Det fungerar lika bra som ett fristående upplägg eller som en fortsättning på kickstart. Även det här upplägget bränner fett och stärker musklerna på ett effektivt och roligt sätt.

Du får ett upplägg för träning på gym och ett ifall du hellre vill träna hemma. Allt komplett med instruerande bilder och text enkelt att öppna i mobilen eller skriva ut på papper.

Swipa bilden ovan för att se resultat från tidigare kickstartare.

Mer info om våra upplägg och feedback från andra som kommit i form med vår hjälp finner du i vårt magasin www.annaochphilip.se Nu kööör vi!

Jul 01

Pinchos Fridhemsplan

 

Idag bjöd Pinchos in för smygpremiär för deras nya restaurang som öppnar på Fridhemsplan i morgon. Det bjöds på tapas, goda alkoholfria drinkar och efterrätter. Ni som varit på någon av deras andra restauranger känner till konceptet. Man sköter allt via en app och det finns något för alla på menyn. Nästan lite för mycket för ens bästa haha. Vi rullade därifrån alla tre och är sååå mätta nu. Adressen till restaurangen är Alströmergatan 20.

Jun 23

Vi testar USA godis med Nora

Tidigare inlägg «