«

»

Feb 19

Mina knep när jag blir sötsugen

Det var en som frågade om det finns knep att ta till när man blir sötsugen. Jag har tagit bort allt socker och vitt mjöl ur min kost så jag har vant mig bort med den söta smaken och blir aldrig sugen på varken det eller skräpmat. Skulle jag mot förmodan få tillbaka suget så är det här min personliga topp 5 lista.

 

1. En läkerol salmiak funkar alltid för att få bort det västa suget. Favoriten är de i påse som är lite större. En sådan räcker för att bli av med sötsuget ett bra tag.

 

2. Är jag inte sugen på lakrits brukar det hjälpa att tugga på ett tuggumi. Märket ovan är min favorit. Vill jag lyxa till det väljer den med melon eller citrussmak.

 

3. För mig funkar cola light bra som sockerersättning. Det finns de som blir hungriga av lightläsk men för mig är det tvärt om. Ett glas iskall cola light och jag mår kung. Nu har jag dock valt att utesluta läsken helt och håller och dricker bara kolsyrat vatten.

 

4. Är jag hemma och känner att jag bara måste ha i mig något sött brukar jag bryta en eller två rutor mörk chocklad från en chokladkaka som jag har i kylen. Händer dock inte allt för ofta. Hmm.. kanske inte över huvud taget om jag tänker efter haha. Men för en del är det räddningen under diet.

 

5. Sist men inte minst, tandkräm. När inget annat funkar borstar jag tänderna. Sköljer jag dessutom med munskölj är sötsuget borta ett bra tag. Det ultimata är att gå och lägga sig efteråt.

Hur ser er lista ut?

6 kommentarer

2 pingar

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Erica Laerì

    Bra tips för en LCHF:are :)
    jag brukar käka Mandlar finns torrostade & salta (olw tror jag) jättegoda endast 6g kolhydr/100g
    Mörk choklad den med cokos
    ost, glada kon
    lchf våfflor/pannkakor med sukrin haha så jävulskt gott, dock vet man ju ej än om sukrin påverkar suget för mer sött.

    Ha en bra dag kram

  2. Frida

    Om jag är på språng, så dricker jag cola zero. Är jag sötsugen och det börjar bli mellanmålsdags så är smoothie med massa bär eller finncrisp med lite, lite honung på det bästa för mig!

  3. Anders Tiensuu

    Hej
    Jag har haft grymt sötsug men efter att jag började med Vemma för drygt 2 år sedan är framförallt mitt godis sug på kvällarna borta. Hemligheten? Bristen på krom triggar sötsug och i kompletta Vemma formulan finner du krom vilket gjorde att jag tappade några kilo redan de första månaderna!
    Ett tips!

  4. Jenny

    Hej, intressant läsning. Jag kör atkins-bars när jag får för stora cravings. Även läkerol men blir lite bubblig i magen av dessa. Kesella och bär med en sudd stevia funkar kanonbra!!

  5. LCHF'arn

    Du gör dig själv en otjänst, ”tränarn”. Sötningsmedel över huvud taget är inte ett bra substitut med tanke på aspartamet. Det är ett gift för kroppen och kan bl a stoppa viktminskning. Icke att rekommendera m a o. ”Enligt studier verkar sötningsmedel kunna öka aptiten och bibehålla suget efter sötsaker” läser jag bl a på Kostdoktorns websida. Det gör ju att jag ytterligare ställer mig frågande till sockerfritt snask. Som att försöka bota alkoholism med lättöl. T o m en frukt (fruktos är lika illa som vanligt socker) är olämpligt substitut för någon som käkar LCHF. Har läst till mig att ett kanelstänk i kaffe- eller tekoppen räcker eller några rutor 70-procentig, mörk choklad för att bli kvitt sötsuget. Betänk också det faktum att socker är psykiskt beroendeframkallande. Allt sitter alltså i huvudet.

    Woaw, woaw, vaa!? Coca-Cola Light som substitut? Coca-colan (alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen) stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Inte bra när man tränar och verkligen inte bra om man inte tränar alls. Ja, du vet varför kroppen behöver kalcium och magnesium. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare – fast då med varningstext… Känns lite som att det motverkar själva syftet med LCHF: Att äta så rent som möjligt.

    Det ENDA bra substitutet jag ser i den ”personliga listan” är den mörka chokladen. Resten är rena giftet (aspartam och triklosan bl a). LCHF-kunniga rekommenderar att man undviker light-läsk, sockerfritt tuggummi och halstabletter. ….oavsett om man äter en pastill eller hela påsen en gång i månaden bara. Här är några exempel på vanliga tandkrämer som innehåller triklosan. Colgate Total Plus Whitening, Colgate Total och Colgate Total Fresh Stripe. Det var för två år sen ca, kanhända att de har ändrat på tandkrämsreceptet sen dess, det har jag faktiskt inte kollat upp.

    Jag blir nästan lite förbannad… en PT som (i ren okunskap?) rekommenderar gifter som substitut. Jag blir bekymrad.

    1. i

      ”rekommenderar gifter”… Skulle va riktigt intressant att få se dina källor på att sötningsmedel skulle vara ett gift. Kostdoktorns hemsida räknas inte som en riktig källa. Nu menar jag en vetenskaplig undersökning på människor och inte bara massa foliehattstrams. Allting är farligt i stora mängder, du vet att man kan dö av att dricka för mycket vatten va? Ändå går du inte o sprider massa blaja om att vatten är gift?! Att inta sötningsmedel under de rekommenderade gränsvärdena finns inga bevis för att det är farligt. Så varför kalla det han skriver okunskap när du själv inte verkar ha ett enda vetenskapligt argument?
      Här finns t e x en studie på att sötningsmedel inte ger viktuppgång men socker gör: http://traningslara.se/socker-ger-latt-viktuppgang-sotningsmedel-gor-det-inte/

  1. Gå ner i vikt med GI – 4 veckors upplägg med träning » Philip Lailani - Personlig Tränare - Träningsblogg

    […] Detta är femte dagen i ditt nya liv. Förmodligen har du börjat få rutin på din motion och maten. Du har förmodligen krympt din magsäck en aning och börjat dricka rikligt med vätska. Eftersom du inte äter något godis eller liknande kan sötsuget nu vara på väg bort. För dig som fortfarande lider av sug efter skräpmat kan det vara god idé att köpa en ask läkerol eller liknande att suga på när begäret är som störst. Läs gärna mitt inlägg om hur jag dämpar sötsug. […]

  2. Gå ner i vikt med GI – 4 veckors upplägg med träning | Philip Lailani - Moore's PT

    […] Detta är femte dagen i ditt nya liv. Förmodligen har du börjat få rutin på din motion och maten. Du har förmodligen krympt din magsäck en aning och börjat dricka rikligt med vätska. Eftersom du inte äter något godis eller liknande kan sötsuget nu vara på väg bort. För dig som fortfarande lider av sug efter skräpmat kan det vara god idé att köpa en ask läkerol eller liknande att suga på när begäret är som störst. Läs gärna mitt inlägg om hur jag dämpar sötsug. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>