Laddar
  • Gästbloggare / Motivation

    Gästbloggare Paula: Nyckeln till motivation

    Paula_Rindemark_ptphilip

    Jag som har fått chansen att gästblogga här hos Philip heter Paula Rindemark. Jag är en tjej på snart 19 år som älskar att träna och allt runt om kring det! Jag har styrketränat i över 3 år och kan inte tänka mig ett liv utan träning. Jag springer och boxas en del vid sidan om för skojs skull. 

    Men det här inlägget ska inte handla om mig själv utan om hur du ska få hjälp på traven till att få motivation till att träna. Något jag har märkt under mina år som motionär är att det största hindret för att folk ska börja träna eller fortsätta med sin träning är att de saknar motivationen till det.

    Den vanligaste ursäkten som alla nog har hört är ”jag har ingen lust”. Det är just den ursäkten jag vill hjälpa er att ändra på.

     

    Motivation är inte något som dyker upp av sig själv när man sitter framför Tv:n med chipspåsen i ena handen och drickan i den andra. Nej, motivation är något man skapar själv. Jag skapar motivation genom att läsa en inspirerande blogg, att se min egen utveckling genom mått och bilder eller så slår jag på min favoritlåt och bara kör! Det är inte svårare än så. Därför är det så synd att många människor börjar träna i några få veckor och sedan slutar för att de inte ser de resultat som de hade förväntat sig så snabbt, att de blir för enformigt eller för att motivationen försvinner. Men träning är inte alltid så kul, man får inte alltid de resultat man förväntar sig men man kan inte lägga av för det.

    Jag tror att en stor del av varför folk lägger av med sin träning är för att de har satt för orealistiska mål. Folk vill så gärna hitta den där magiska kuren som gör att de går ner i vikt genom att bara sitta ner och äta som de vill. Men tyvärr, det finns inga genvägar till en hälsosam kropp. Det enda som fungerar i längden är bra mat och motion. Så om du nu ska börja med en ny diet eller en ny träningsform eller fortsätta med din träning/diet fastän du inte riktigt känner suget för det. Kom ihåg att det tar tid och att det kommer vara så värt det när du väl nått ditt mål. För träning är inte något du ska hålla på med temporärt tills du tröttnar. Träning är något som du ska göra till din livsstil.

    Tips till motivation:
    Hitta en träningsform som du tycker om
    En träningsform som du tycker är rolig, en träningsform som du ser fram emot att träna nästa dag och alla andra dagar efter det. En träningsform som du inte bara gör för att gå ner i vikt utan just för att du känner att detta är något jag vill fortsätta med.

    Sätt upp mål
    Detta är ett av de viktigaste tipsen! Sätt upp ett eller flera mål som du känner att du skulle klara av, något som inte är för orealistiskt. För om du sätter upp orealistiska mål så kommer du bara bli besviken när du inte uppnått ditt mål och lägga av med träningen.

    Belöna dig själv
    Efter att du har nått ett mål som du har tränat för så kan du belöna dig själv med något du tycker om. Jag brukar själv köpa något gott eftersom jag är en gottegris. ;) Men det kan vara allt från att köpa nya träningskläder till att göra något roligt utifrån vardagen. Men man ska bara belöna sig själv när man verkligen förtjänat det!

    Göra ett mått schema
    Detta är en av mina mest fungerande tips till att hålla motivationen uppe. Ett måttschema är alltså ett schema där du har dina mått på dina olika kroppsdelar. Detta schema har en startvecka och en målvecka. På första veckan skriver du vilka mått du har och vilka mått du vill uppnå den sista veckan på schemat. Jag brukar göra mitt schema på 6-8 veckor. Sedan när jag kommer till målveckan så gör jag ett till schema för några veckor. Så att man inte slutar att mäta sig själv och råkar går tillbaka till utgångsläget när man väl nått målen. Utan detta schema kan man hålla på med hur länge som helst. Sätt schemat på ett ställe där det är synligt, på kylskåpet eller vid sängen. Då blir du ständigt påmind om vilka framsteg du gör.

    Tänk på känslan efteråt
    Den där känslan efter ett riktigt bra pass känns rätt så bra psykiskt och fysiskt eller hur? Fokusera inte på hur tungt och jobbigt det känns innan träningen. Tänk på den sköna känslan som du får efteråt när du känner att du gjorde det bästa du kunde.

    Och till er som är överviktiga: tänk på att övervikt är som kroppsligt självmord. För varenda träning du skippar eller för varenda onyttighet du stoppar i dig som gör dig överviktigare än vad du är så tar du ett steg längre mot att förstöra din kropp. Vi har bara fått en kropp och den ska vi ta hand om.

    Hoppas nu att jag inspirerade er alla till att hålla motivationen uppe och att ni fortsätter era liv med träning.

    Kör på!

    Paula
    http://noexcuses.devote.se

  • Liknande inlägg

    2 Comments

  • Reply Berra 11 september, 2013 at 13:14

    Var inne och kikade på din blogg och ser att du precis flyttat till Umeå och letar gym. Har gett dig några tips. Kolla på din blogg får du se.

  • Reply Julle 11 september, 2013 at 19:53

    Super bra tips! Tack för dom :)

  • Leave a Reply