Laddar
  • Dietkoll med Lailani

    Dietkoll med Lailani: Ashramdieten

    820886

    Ashram dieten även kallad ”yoga dieten” sägs göra dig 5 kilo lättare på 7 dagar. Ashram metoden kombinerar träning med tuff diet. En vanlig dag innehåller stretching, meditation och helst flera timmars hård träning.

    The Ashram Diet som den heter på engelska används b.la av två världskända skådespelerskor, Jane Fonda och Julia Roberts.

    Hur ska man äta?

    * Ät endast färsk mat, helst inte mer än 3 timmar gammal. (Hur lätt är det att få tag på sådan)
    * Ät endast tillagad (uppvärmd) mat 2 ggr per dag.
    * Ät när du är hungrig och sluta att äta innan du blir proppmätt.
    * När du har ätit bör innehållet i magen bestå av hälften mat, en fjärdedels vätska och en fjärdedels ledigt utrymme så än en gång ät inte tills du blir övermätt.
    * Ät regelbundet enligt ett tidsschema dvs samma tider varje dag.
    * Ta en tesked “cow ghee” regelbundet (om du får tag på sådant)
    * Tugga din mat ordentligt så att den blir lättsmält! Minst 32 tugg.
    * Reta din aptit med lite salt eller ingefära innan måltid om det behövs.
    * Svälj all mat som finns i munnen innan du lastar in ny.
    * Ät sakta och koncentrera dig på maten.
    * Tänk på att maten är viktig för dig Det är en källa till energi och är viktig!
    * Drick inte för mycket till maten eller precis efter maten. (Max 1 dl).

    Vad ska man tänka på?

    * Kombinera inte mjölk och frukt.
    * Ät inte om du är orolig i magen eller mår illa.
    * Undvik behandlade livsmedel, raffinerad, fryst, friterat eller konserverad mat.
    * Undvik bageri produkter, koffein, läsk, starkt kryddad mat. Överdriv inte socker och salt intaget.
    * Ät inte genmanipulerad mat.
    * Om du vill ta kontroll över dina känslor och begär så undvik vitlök och lök. Förutom när det är nödvändigt av hälsoskäl.
    * Undvik tala, läsa eller titta på tv medan du äter!

    Menyexempel:

    Frukostalternativ 1: Fruktsallad på 2 apelsiner, 1 kiwi, 1 banan, 1 äpple, 5 jordgubbar, 10 russin och 2 msk keso.1 skiva grovt bröd till.

    Frukostalternativ 2: Havregrynsgröt, 1 skivat äpple, 2 dl mellanmjölk.

    Lunch: 100 g kolhydrater (t ex pasta, potatis eller ris), 100 g protein (t ex skinka, kyckling eller kött av annat slag), 1/2 huvud isbergssallad, 2 tomater i små tärningar, 1/2 paprika, 2 cm skivad gurka och en dressing av olja, vinäger och kryddor. 1 skiva rågbröd med ost.

    Middag: 100–150 gram kassler, 1 potatis, 1 tomat, 1 dl sallad, 1 dl hackad röd paprika chilisås till smaksättning.

    Har någon av er läsare provat dieten? Ge feedback i kommentarsfältet.

  • Liknande inlägg

    No Comments

    Leave a Reply