Laddar sidan...
  • Philip svarar

    Läsarfråga: Hur mycket förstör en unnardag?

    Hej Philip,

    Jag har en fråga angående deff. Jag följer en hel del träningsbloggar, allt från hobbytränare, pt, tävlingstränare osv. Min fråga handlar om unnardagar, vissa som deffar har unnardagar då och då, vissa har det inte alls. Finns det olika teorier kring om det är bra eller ej? Hur mycket förstör det av en deffning om man vill nå ett riktigt bra resultat?

    Tack för svar.
    /Maria

    SVAR: Tja! När man går på diet är ätardagen egentligen bara till för en enda sak, att öka kolhydratsintaget en aning. En del utnyttjar dagen att äta något man längtat efter under hela veckan. Andra spårar ur och äter så mycket det bara går av både fett och kolhydrater. Det är inget som jag hört skulle ge bättre effekt än att enbart öka kolhydratsintaget som jag tidigare nämnde. Tänk på att det man stoppar i sig under en vecka är lika viktigt att hålla koll på som enstaka dagar. Det är ingen mening att dra ner 1000 kcal om dagen måndag till fredag och svulla i sig 2000 kcal extra lördag och söndag. Då har du totalt sett ett underskott på 1000 kcal i slutet av veckan istället för 5000 kcal innan helgen började. Personligen gillar jag att lägga de tyngsta passen dagen efter en ätardag då det känns som att man har oändligt med energi och bra tryck. :)

    Med andra ord, ät vad du vill en dag i veckan men håll koll på kalorierna. Vill du vara optimal så öka enbart kolhydraterna men det är inget måste att ha en ätardag över huvud taget om du inte känner för det. Personligen sätter jag en 7 dagars gräns när jag går på diet. Det måste ha gått minst 7 dagar sedan kan jag ”plocka ut” en ätardag. Jag bryr mig inte vilken dag det är, ibland njuter jag mer en torsdag efter en tuff arbetsdag än en lördag då jag ändå gör annat som är roligt. Ibland går det 7 dagar mellan dem, ibland 10, 15 eller 20.

  • Liknande inlägg

    1 Comment

  • Reply Alicia 6 februari, 2014 at 06:30

    Hur ska man äta om man vill gå ned i vätska? Jag har inte mycket fett på kroppen och har som ung alltid varit väldigt smal. Jag vill gärna bygga muskler och bli lite kraftigare, men inte gå upp i fettmängd. Samtidigt så är jag väldigt pluffsig i ansiktet i jämförelse med kroppen, som om allt fett lägger sig där, men jag tänker mig att det rimligen bör vara vatten. Alltså, i ansiktet har jag dubbelhaka och resten av kroppen är normalt smal till något smalare än genomsnittet. Hur bör jag äta/träna för att bli av med denna vätska? (Den fanns inte där som yngre utan kom på senare år)

  • Leave a Reply