Laddar sidan...
  • Philip svarar

    Läsarfråga: Hur ska jag konditionsträna för att bränna fett?

    Hej Philip och grattis till bebisen..

    Jag har en fråga, jag har alltid älskat löpning, att bara springa å springa och rensa tankarna. och så tar löpning bra på min kropp!
    Nu har jag fått ont i hela vänstra sidan, från rygg, lår, knä och till och med ner i foten?! ingen sjukgymnast vet vad det kan vara, någon säger för mycket svank någon säger för dåliga coremuskler och att jag kanske aldrig mer kan springa och att jag bör börja med spinning och crosstrainer cardio för fettförbränning (vill gå ner i vikt och få fram musklerna) för att vara exakt 5 kg. Kör på kostschema och har tidigare kört med pt men hon kan inte heller sätta fingret på vad problemet är. Jag tycker i alla fall att både spinning och crosstrainer ÄR SKITTRÅKIGT!! och det känns som om det inte alls ger samma fettförbränning som löpning? Är det så? vad är din åsikt om konditions övningarna jag nämnt?

    Tack för svar, mvh, Sanna.

    SVAR: Hej Sanna, tack så mycket! Trist att höra att du inte kan springa mer trots att du gillar det och det gör gott för din kropp. Jag kommer inte att försöka svara på vad felet är utan vi går rakt på din fråga. Du behöver inte köra konditionsträning alls för att gå ner i vikt. Visst är det bra för kroppen att få upp pulsen och absolut inget man bör undvika om man har en kropp som klarar av det. I ditt fall så är det inget att hänga läpp över då ditt mål är att definiera musklerna genom att minska fettprocenten.

    Ni som läst min blogg länge minns kanske min deff förra våren. Jag gick ner 15 kilo på lite mer än två månader utan ett enda konditionspass. Anledningen var att konditionsträningen ökade min hunger och sötsug vilket gjorde att jag fick det jobbigare rent mentalt. Istället minskade jag på kaloriintaget och fortsatte att styrketräna som vanligt. Jag lyfte tungt för att förbruka kalorier och tala om för kroppen att musklerna behövs och att de inte ska bli extrabränsle. Genom att öka proteinintaget med proteindrinkar och fria aminosyror vid sidan om kosten fick kroppen vad den ville ha under dagen. Jag var noggrann med att fylla på med snabba kolhydrater efter varje pass för att ha maximalt med energi vid varje styrkepass. När man ligger lågt på kalorier/kolhydrater är det lätt att man  känner sig ”tom” i musklerna annars.

    Kort och gott gäller det att du förbrukar mer än du gör av med varje dag. Promenader är ett bra sätt att röra på sig och i ditt fall inte belasta kroppen så mycket men ändå bränna kalorier. Det känns kanske fjantigt att inte springa men allt du gör förbrukar energi. Som jag nämnde, träna så tungt du kan utan att lyfta fel så du ökar skaderisken så ska du se att du kommer att bli av med dina kilon inom en snar framtid. Sist men inte minst så lär dig hantera din hunger. Det är okej att känna sig hungrig. Det är kroppens sätt att tala om för dig att du håller på att bli av med dina fettreserver. Så länge du får i dig protein, nyttiga fetter och vitaminer/mineraler så kommer ditt kaloriförråd kring midjan räcka för att orka jobba, träna osv.

    Lycka till!

  • Liknande inlägg

    2 Comments

  • Reply Ina 4 april, 2014 at 15:50

    Jag tycker bara det är så grymt imponerande att du tar dig tid att svara på frågor fast du precis fått barn. Det här är nog anledningen till varför du är så populär, du tar dig verkligen tid! Du är bäst! All lycka till dig, din sambo och lilla bebisen!
    (för övrigt så är det bra att du talar om att man inte måste löpa för att bränna fett, det är en myt som är seglivad upplever jag)
    Kramar i överflöd ♥

  • Reply Sanna 5 april, 2014 at 09:43

    Tack snälla för svar =) !!!

  • Leave a Reply