«

»

Aug 22

Läsarfråga: Jag vill ha en mycket större rumpa!

hej jag är en tjej på 19 års åldern som är ungefär 1,65  och är pinnsmal. jag har inga höfter ingen rumpa och inga bröst. har inga kurvor alls. vet dock och har alltid fått höra av alla att jag har ett fint ansikte med vackra blåa ögon. Men det hjälper mig inte då jag har jättedåligt självförtroende och hatar min kropp. jag är som en tjej i en tolvårig killkropp med ingen rumpa alls. Den är varken bred eller putig. har även blivit mobbad i högstadiet och blivit kallad för plankan och annat skit. Det gör ont när jag ser yngre tjejer än jag som har finare och större rumpa än mig. Mår så dåligt av detta att jag ältar på det för var dag som går och kan sitta och gråta i timmar på att jag har en sådan ful äcklig kropp. Hatar mig själv. :( Vågar aldrig gå i tighta jeans om jag inte har en lång tröja som täcker för min rumpa. önskar jag kunde ta på mig byxor och känna mig fin i en stor rumpa men vet att den drömmen aldrig kommer slå in :( Vet att man kan träna till en lite putigare rumpa? Men vill inte bara ha en putigare rumpa vill ha en mycket större rumpa :( har provat att äta mer men allt sätter sig runt magen så jag måste hålla mig smal. jag läser din blogg dagligen och tänkte att jag vänder mig till dig. jag undrar om det finns något sätt man kan träna så jag får min drömkropp så jag kan må bättre psykiskt också. Är så tacksam om jag skulle kunna få ett svar. kram
Sara

SVAR: Hej Sara! Jag vet hur det känns att inte vara nöjd med sin kropp. Jag var jättesmal när jag var yngre. I högstadiet var jag svagast i hela klassen när vi gjorde styrketester. Ända upp i vuxen ålder skämdes jag över min taniga kropp och trodde aldrig jag bland annat skulle få nackkotorna att inte sticka ut. Jag precis som du visste att det går att göra något åt det men jag hade inte kunskapen då. Idag ångrar jag att jag inte tog tag i träningen långt tidigare men jag är glad att jag har en kropp jag trivs med idag och skulle vilja åka tillbaka och säga åt tonårsphilip att inte vara så rädd för vad andra tycker och tänker. Andras åsikter och kommentarer grundar sig oftast i deras egna osäkerhet. I ditt fall har du två val. Antingen att tänka ”fuck it” och gå i kläder du idag inte känner dig bekväm i. Ditt andra alternativ är att vänta med det till du känner dig bekväm. Oavsett vad du väljer tycker jag att du från idag gör en resa mot dina drömmars rumpa. Som du vet består den av flera muskler och kan formas om rätt rejält. Att börja stoppa i dig stora mängder mat är inte bra eftersom det precis som du säger oftast resulterar i fettdepåer på helt andra ställen. Upplever du att det trots träning inte händer något kan du öka matintaget en aning. Prova att äta mer proteinrik mat (fisk, fågel, kött, mjölkprodukter, ägg etc). Jag skulle kunna beskriva mängder av rumpövningar men för att göra det enkelt för dig länkar jag ett par klipp istället.

Träna rumpan tre till fyra gånger per vecka och var inte rädd för att lägga på belastning (vikter på gymmet eller något tungt i famnen om du tränar hemma). Din rumpa aktiveras varje gång du går och den är van vid arbete så du måste tvinga den att bli starkare (större). Variera övningar, vinklar, belastning, tempo osv. för bäst effekt. Kom ihåg att det krävt mycket slit och att du aldrig ger upp för att få resultatet du vill. Med tanke på hur mycket du vill ha en snyggare rumpa tror jag inte du är den som ger upp i första taget, ellerhur? Skriv till mig igen om ett par veckor och berätta hur det går. Lycka till nu Sara!

7 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. ann

    Hej philip! Jättebra inlägg, har en liten fråga bara. Du säger att man ska träna rumpan 3 till 4 gånger i veckan. Men kan man träna olika muskelgrupper samma träningspass? Har hört att det inte är bra och att man ska dela upp muskelgrupperna olika pass. Men om man ska träna rumpan/benen 3 till 4 gånger i veckan finns det inget annat tillfälle att träna de andra muskelgrupperna. Förstår du vad jag menar? Kan man träna både överkropp och rumpan/benen samma pass?

  2. Linnea

    Hej jag är en tjej på femton vårar och jag väger 68 kilo och jag vill väga mindre för jag tar snart självmord för jag hatar mej själv och min kropp e usch , jag vill ha hjälp med att gå ner kilo typ 5-6 kilo på veckor eller månader men snart i alla fall och jag känner mig fet och jag vill bara dö så snälla hjälp mig jag vill ha rumpa och kurvor och en plattare mage iaf

    1. Anonym

      Linnea! Detta är kanske inte det du vill höra exakt men 68 kilo på 15 är helt normalt! Allas kroppar är uppbyggda på olika sett och alla är fina på sitt sätt. Om du verkligen vill uppnå dessa mål som du beskriver, gör ett schema eller liknande för att peppa dig själv, ät rätt saker osv. Ge inte upp om detta är det du vill, kom ihåg att du är fin som du är !

      1. Anonym

        Linnea, jag är också 15 vårar som du men jag väger kring 50 kg och jag skulle göra vad som helst för att väga 68 kg som du gör. Jag har alltid under hela mitt liv varit underviktig och fått konsekvenser för det. Blivit mobbad för att killar blir äcklade av att se mig i bikini. I sexan vägde jag inte alls mycket, men när jag har kommit in i puberteten har jag börjar växa till mig och jag är påg uppåt i min viktkurva och jag är så glad över det. Linnea din vikt är lagom det är så man ska väga i den här åldern. Du ska absolut inte tänka på att gå ner i vikt för jag skulle göra vad som helst för att väga lika mycket som du för att gå upp i vikt är något jag kämpat med varje dag. Förlåt för sent svar :)

    2. antonia

      beror ju på hiur lång du är, är du 1.50 är du tjock som attans.. men 1.80 alldeles perfa

    3. Wilma

      Jag är strax 15 år. Vet du vad jag väger? 46.9 kg… Det är inte roligt att vara lite underviktig

  3. Kisanet

    Jag är 14 & jag jag en liten rumpa.kan nån berätta va jag ska göra för att få en större rumpa.känner mig så obekväm med att ha en så liten…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>