Laddar sidan...
  • Träning

    Vad är egentligen Poweryoga?

    power-yoga

    Poweryoga är en kraftfull, dynamisk, svettig och rolig träningsform. Man använder sin egen kroppsvikt genom en kombination av rörelser, ställningar och andning.

    Poweryoga bygger styrka och fokus, renar kroppen från gifter och slaggprodukter och minskar stress och spänning runt leder och i muskler. Obalanser i kroppen jämnas ut och rörligheten och smidigheten ökar.

    Poweryoga som träningsform passar alla. Vi har alla olika förutsättningar och mål. Yogan passar alla, ung som gammal. Oavsett vilken träningsnivå man befinner sig i utgår man alltid från sin egen kapacitet och förmåga. Känn ingen prestation utan utgå alltid från dig själv. Vänd dig själv inåt och tänk mera inifrån och ut än tvärtom. Poweryoga har en central tanke om kraft, därav namnet. Kraften inom yoga uppnås genom arbete med prana, livskraftsenergi. Ju mer prana som flödar genom kroppen , desto mer balanserad, stark och positiv blir individen.

    Vad får man för effekter när man tränar Poweryoga?
    – Ger harmoni till kropp och själ
    – Ökar ämnesomsättningen (påverkar sköldkörteln) – kan vara en hjälp i viknedgång
    – Bättre rörlighet, ger en stark och uthållig kropp
    – Motverkar stress
    – Individuellt anpassat – du går efter dina egna förutsättningar
    – Bättre matsmältning
    – Renar kroppen från gifter och slaggprodukter

    Vad ska man då tänka på när man ska vara med på ett Poweryoga pass?
    – Använd mjuka och bekväma kläder.
    – Yoga utövas alltid barfota. Ta av dig strumporna när klassen börjar.
    – Ta av smycken (kan avleda energi, fokus och värme från kroppen )
    – Drick inte vatten under klassen utan vänta 30-40 min efter klassen innan du dricker igen
    – Duscha gärna efter klassen (även om du inte blir svettig) Gifter avlägsnas via kroppens alla öppningar och porer.
    – Ät gärna en lättare måltid cirka 1,5 timme innan klassen så att du har energi och kan fullfölja klassen. Ät inte för mycket, då blir du alldeles för tung i magen och kroppen och får inte ut så mycket av din träning.

    Nu är du redo för att prova på ditt första pass. Lycka till!

  • Liknande inlägg

    No Comments

    Leave a Reply