Laddar sidan...
  • Okategoriserade

    Frågor och svar Instagram

    Här är mina svar på frågorna från senaste frågestunden på Instagram. Nästa frågestund är om ett par dagar så håll utkik!

    Jag vill gå ner i vikt ca 10 kg något upplägg hur jag kan äta under en dag då?:)
    Beabella86
    SVAR: Det viktiga är att du ligger på kaloriunderskott under dagen och ser till att få i dig det din kropp behöver i form av fetter, protein och vitaminer/mineraler genom den mängd du stoppar i dig. Det finns mängder av olika upplägg och viket som passar din livsstil är svårt att säga på rak arm. Periodisk fasta är det många som gillar för att gå ner i vikt.

    Hur bör vi som jobbar natt äta när vi jobbar?träna mellan natt pass el köra vilo dagar då?
    Virrigavirre33
    SVAR: Det är viktigt att du har rutiner som alla andra. Se till att inte sova bort hela dagarna utan gå upp när du sovit tillräckligt (i ett mörkt och svalt rum) och börja ditt dygn som om du hade haft dagjobb. Skiftarbetare kan ibland känna sig hungrigare och mer sugna under natten för att kompensera utebliven sömn så det gäller att hålla koll på kalorierna. Du som har nattjobb borde ha vänt på dygnet redan och slipper det. Du tränar helt enkelt när du har möjlighet och vilar när kroppen säger till så var lyhörd på signalerna. Jag hade dock undvikit att träna precis innan läggdags. Stoppa gärna i dig extra vitamin D om du inte är ute i dagsljus nu i höst och vinter.

    Jag behöver gå ner 15 kg i vikt och äter enligt Viktväktarna. Vet inte om du är så insatt i deras filosofi, men man äter ju ”fritt” av nästan alla grönsaker och frukt, och räknar poäng på det andra… Har testat LCHF innan. Nu är du kanske fel person att fråga eftersom du älskar träning och givetvis förespråkar det, men hur mycket snabbare går man ner i vikt av att träna? Hur stor roll spelar träningen för viktnedgången? Är det kört för mig som är en riktig latmask?
    Aseing
    SVAR: Du kan gå ner i vikt lika fort som någon som tränar. Dock kommer träning göra att du har lättare att behålla resultatet och du kan äta något mer och gå ner lika fort om du skulle vilja. Du kommer även med träning få en snyggare, fastare och starkare kropp. Om du tränar 4 gånger per vecka och förbrukar 500 kcal per pass har du bränt 3 kg extra fett på 10 veckor. Samma gäller om du ligger på ett underskott på totalt 2000 kcal med maten per vecka. Så lägger du ihop dem har du bränt 6 kg på 10 veckor.

    Vilka övningar rekommenderar du för att träna ”ihop” delade magmuskler efter en graviditet och få bukt på ”putmagen”?
    Elisejouline
    SVAR: Det är svårt att ge beskrivningar på övningar här men om du söker på ”static core exercises” på Youtube hittar du många bra statiska övningar som är bra. Plankan kan vara tung i början om du nyligen fött så börja i sådana fall med andningsövningar tills du känner att din kropp fått tillbaka förmågan att arbeta med musklerna.

    Vad tycker du man ska äta innan träning ( mat, tillskott mm) Vad äta efter träning? Och sist men inte minst…. Vad ska man säga till sin fru att man gör under hela tiden? Hon vill ju ha egentid, jag vill ju träna. :)
    Berndtbenny72
    SVAR: Du måste inte äta något innan du tränar om du inte vill. Du har gott om energi i kroppen sedan dina tidigare måltider. Att träna på fastande mage är inga problem. En del föredrar att dricka aminosyror men din kropp har koll på det där och fyller du på efteråt räcker det gott och väl. Efteråt bör du få i dig eaa, bcaa eller vassleprotein. Tränar du flera pass om dagen kan även snabba kolhydrater vara till fördel. När du kommer hem kan du äta en hälsosam måltid med en bra proteinkälla. Haha, när det gäller din fru så får du försöka få henne att förstå att det är en viktig del av ditt liv. Funkar inte det så får du väl börja ”sluta jobbet en timme senare” haha.

    Skulle vilja gå ner 5-6kg men just nu kör jag enbart styrketräning 2-3gånger i veckan och ligger på 2000-2500kcal om dagen skulle man kunna gå ner dom kilorna med det upplägget? El måste man ligga på kaloriunderskott?
    Cardah1983
    SVAR: Ett kaloriunderskott är ett måste för att gå ner. 2500 kcal kan innebära ett lågt underskott om du rör på dig under dagarna men för att hålla motivationen uppe och inte låta det ta allt för lång tid rekommenderar jag dig att gå ner under 2000 kcal. Svårt att säga exakt hur mycket men 1200-1800 brukar vara standard för de flesta i ditt fall.
  • Liknande inlägg

    1 Comment

  • Reply marie 11 oktober, 2015 at 19:05

    Hej Philip! Jag har inte instagram så jag hoppas att det är ok att jag skriver här. Jag har under en tid satsat på att bygga muskler och tänkte nu deffa bort ca 8 kg fett. Alla deffscheman jag har tittat på innehåller kolhydrater så nu undrar jag om det är ett måste vid deffning? Eller kan jag sätta ihop ett eget schema på 1600 kcal med ca 2 g protein ggr min vikt och sen resten fett? Jag kan dock tänka mig riskaka i kombination med träning. Tack på förhand!

  • Leave a Reply