Vatten är viktigt!

Vatten är det absolut viktigaste av alla de sex nödvändiga ”näringsämnena” (protein, fett, kolhydrater, vitaminer, mineraler och vatten. Av dessa är egentligen endast protein, fett och kolhydrater egentliga näringsämnen).

En människa kan klara sig utan mat i två månader utan att dö. Självklart far en sådan människa mycket illa p.g.a. vitamin- och mineral- brist bland annat, men hon kan överleva. Men utan vatten så dör människokroppen inom ett par dagar

Funktion:
Vatten spelar en stor roll i snart alla processer som pågår i kroppen och av de viktigaste kan nämnas: matsmältningen, blodcirkulationen, transport av näringsämnena, temperaturreglering av kroppen mm

Källor: 
Olyckligt nog kan alla källor varifrån vatten kommer vara eller råka ut för bakterier mm. Om man misstänker någon förorening eller smitta i sitt dricksvatten bör man snarast skicka in ett vattenprov till ett testlaboratorium. Nedan följer en lista på olika källor varifrån man kan inhämta sitt dricksvatten.

Vattenkällor

Kranvatten: Vatten från åar, floder sjöar och/eller grundvatten vilket passerar genom reningsverk för att efter rening vara tjänligt som dricksvatten.

Kolsyrat vatten: Vatten som är kolsyrat. Står det på etiketten att vattnet är naturligt kolsyrat innebär det att kolsyran uppträder naturligt i källan. Annars är det tillsatt i efterhand av tillverkaren.

Club soda: Vanligt kranvatten som är kolsyrat. Dessutom är mineralsalter (bikarbonat, citrater, fosfater) tillsatta.

Mineralvatten: De mesta av allt vatten är mineralvatten. Men för att få kallas mineralvatten skall innehållet var 500 mg mineraler/liter. Är etiketten märkt naturligt mineralvatten så uppträder mineralerna naturligt i källan, om inte så tillsätts de av tillverkaren.

Källvatten: Det ”naturliga” vattnet som finns på ytan eller i underjordiska källor. Förutom att vattnet blivit desinfekterat av klorin är vattnet obehandlat. Mineralhalten i detta vatten beror på vilken region det är taget ur, väderförhållanden samt om källan ligger ytligt eller underjordiskt.

Filtrerat vatten: Lagligt sätt skall allt vatten som kallas ”renat” vara 99,75 % bakteriefritt. Filter av olika slag kan avlägsna kemikalier, metaller och bakterier från vattnet.

Destillerat vatten: Vatten som kokas i en kammare, och sedan kondenseras till vatten i en annan. Denna process avlägsnar alla mineraler, mikroorganismer och de flesta kemikalier ur vattnet. Personer med problem medmineralbalansen bör inte drick destillerat vatten.

Rekommenderat dagligt intag: 
Dagligt intag varierar kraftigt från person till person. Framförallt beroende på aktivitetsnivå, men också beroende på var man lever (klimat mm). Dock dricker de flesta alldeles för lite vatten per dag. Kom ihåg att när du är törstig så är du redan uttorkad. Därför rekommenderas att du dricker ett glas vatten varje timme samt ett till varje måltid. Efter träning är det extra viktigt att fylla på sina vätskedepåer eftersom massor av kroppsvätska går förlorad i samband med fysisk träning. Efter avslutat pass, drick minst 1 liter vatten. Att tänka på är: att inte dricka alltför tätt inpå ”sängdags” eftersom du då kan få ett behov av att tömma din blåsa som i sin tur leder till sämre och oregelbunden sömn.

Men som tidigare nämnts: Drick! Drick! Drick!

1 kommentar

    • Linnéa25 oktober, 2012 kl. 18:39
    • Svara

    Känns inte som att det här stämde helt..för det första är det helt individuellt hur länge man kan klara sig utan mat. Anser man att gränsen går vid 2 månader måste man syfta på en rätt rejäl person men mycket reserver. Och dricker man destillerat vatten dör man med all säkerhet pga. att cellerna sprängs. Lite mer kunskap trodde jag du besatt.

Lämna ett svar till Linnéa Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.