Svar på frågorna från frågestunden

1026386

Hej! Jag vet att detta kanske är lite svårt att svara på men jag är en tjej som är ca 160 cm och väger ca 55
kg, hur många kalorier tycker du jag ungefär ska äta för att få bort lite fett på magen men ändå behålla
vikten och muskler? /Malin

SVAR: Hej, precis som du säger är det många faktorer som spelar in. Beroende på hur mycket du rör på dig, hur
stor andel muskler du har i kroppen och ifall du styrketränar så kan kaloriintaget behöva korrigeras. Jag
skulle tippa på att 1200-1400 kcal per dag med hög andel protein skulle hjälpa dig att bränna bort fettet.
Vikten kommer dock att minska en aning ifall du bibehåller din muskelmassa. Skulle du lyckas med att öka
muskelmassan samtidigt kan du behålla vikten som den är men min rekommendation är att du fokuserar på att
bibehålla musklerna och hålla koll på midjemåttet tills du är nöjd. Lycka till!


http://www.fitnesstukku.fi/5/sv/artiklar/mutant-amino-300-caps Tror du att de där är bra att äta? jag är 16 år
och vill bygga muskler. /Fredrik

SVAR: Aminosyror är beståndsdelar i Protein som är byggstenar för musklerna. Du kan i princip dricka vanligt
proteinpulver eller äta proteinrik mat och få samma effekt. Dock är aminosyrorna i sådana produkter optimala
för just muskelbyggareffekten. Du ska ta dem på tom mage i samband med träning för bäst effekt. Mitt svar blir
att om du har råd så absolut men annars tycker jag att du ska lägga pengarna på proteinpulver som du kan
dricka flera gånger per dag.


Jag har länge funderat på om havregryn är nyttigt och kan man äta det varje dag? Och även banan, är det bra
för kroppen? Det innehåller ju mycket fruktsocker och kalorier.
Hoppas du svarar på mina frågor! /Stina

SVAR: Ja, både havregryn och banan är bra mat som du kan äta varje dag. Enda undantaget är om du äter en kost
som inte tillåter högt intag av kolhydrater. Jag tycker inte du ska oroa dig över bananens fruktsocker men
vill du vara på säkra sidan kan du äta den/dem i samband med träning.


Har tränat ett drygt år om inte längre. Ett ganska vardagligt sätt att gå ner i vikt, hålla igång sig. Nu är
det så att jag har kört fast, orkar inte pusha mig lika mycket som jag kunde göra i början. Allt är antingen
för svårt eller så är det ingen utmaning. Hur ska jag pusha mig till det yttersta på egen hand, utan en
personlig tränare? (mina sista kilon behöver jag få bort, det handlar om 5-10kilon)..Inte minst när det kommer
till löpningen, man ska inte jämföra sig med andra men känns som alla har bättre kondition. Kondition är en
färskvara och det beror på dagsformen, hur ska jag få gnistan igen? /Anonym

SVAR: Hej, det viktiga är att du vet varför du tränar och att du satt tydliga mål och delmål. Att bara träna
för att det är kul är inte att rekommendera om man är en person som lätt tappar motivationen. Jag tycker att
du ska börja med att göra olika styrke och konditionstester. Se hur många armhävningar, situps, dips osv du
klarar av. Bestämd dig för vad dina delmål och mål är och jobba sedan mot dem. När det gäller vikten så bestäm
ett slutdatum, exempelvis om 10 veckor. Räkna ut hur mycket du behöver gå ner per vecka till dess. Bestäm
olika belöningar då du klarar av veckans mål. Det kan vara allt ifrån att unna dig ett klädesplagg till en
unnarmåltid eller kanske en massage i slutet av veckan. Når du inte målet adderas de resterande gramen till
kommande vecka. Då blir det att kämpa hårdare men kom ihåg att om man alltid gör som man gjort kommer man
alltid se ut som man gjort. Det gäller att bestämma sig och våga utmana sig själv att göra en förändring.
Du kan testa att skapa en blogg där man får följa dina framsteg eller varför inte outa dina målsättningar på
instagram. Det är alltid lättare när man vet att en massa människor följer ens framsteg.
Jag har alltid haft en massa som kommit emellan när jag tränat hårt tidigare. Jag har alltid råkat ut för
något som gjort att jag inte nått mina mål. I november förra året bestämde jag mig dock att nu är det slut på
det. INGET får gå före min träning. Är det fint väder ute solar jag först och tränar sen. Åker jag iväg så
letar jag upp ett gym att träna på. Sedan dess har jag hunnit med 249 träningspass och jag är i bättre form än
någonsin men långt ifrån mina mål.
Slutligen, kom ihåg, det finns inga dåliga pass. Alla pass är bra i förhållande till dagsformen. Så länge du
pressar kroppen spelar det ingen roll ifall du slår personbästa eller bara 75%, det ger ändå bäst effekt för
tillfället. Kör hårt nu och ge aldrig upp!


Hej!
Vilka tycker du är de sex bästa övningarna för att få med hela kroppen och få upp pulsen? /Anna

SVAR: Oj, det är en bra fråga. De övningar som mina klienter blir riktigt trötta av är bland annat Burpees, grodhopp med viktväst, utfallshopp med extravikt, kettlebellsving, slå med slägga på traktordäck och övningar med det långa repet.


Om man både vill köra cardio och bygga muskler, hur lägger man då bäst upp passen på tex en vecka? Så att man får ut det mesta av de bägge delarna.
Sjukt bra och inspirerande blogg! :D /Tess

SVAR: Om du har som mål att bygga muskler men ändå få bättre kondition tycker jag att du ska satsa på intervaller på löpband. På så sätt minimerar du tiden men får en grymt bra konditionsträning ändå. Du kan dela upp kroppens muskler och kanske lägga in intervallerna två dagar i veckan i samband med exempelvis magträning eller någon muskelgrupp på överkroppen. Utöver det fungerar power walk, vardagsmotion, simning och annat bra som komplement.


Hej! Jag har hört blandat om Heat tabletterna. Vissa säger att de är farliga och det är där jag blir orolig.
Däremot så verkar folk märka resultat snabbt när de tar dem i samband med träning. Vad anser du om Heat tabletterna som PT och som tar dem själv?
Tacksam för svar /Suz

SVAR: Heat tabletterna innehåller stimulanter som kan vara mindre bra för de som har problem med hjärtat och liknande. Är du frisk finns det ingen anledning att oroa dig så länge du håller dig till rekommenderad dos. Det är inga mirakelpiller men om du sköter kosten och träningen ger det dig den extra pushen genom att ge känslan av att orka mer, få mindre sötsug och ökad värmeproduktion i kroppen.


Hej!
Jag har funnit kärleken för löpning och siktar på att förbättra mig sakta men säkert. Vill dessutom hålla vikten, gärna byta lite fett mot muskler. Ligger idag på runt 20 i fettprocent och 41 i muskelmassa. Är 160 lång och väger 54 kg. Springer va: 2-3 mil i veckan. Nu till frågorna: måste man äta nåt efter löpningarna? En runda på kanske 6 km? Räcker isåfall ett äpple och typ en celsius eller måste jag äta mer? /Maria

SVAR: Hej, vad kul att du funnit din passion! Din muskelprocent är riktigt imponerande. De flesta jag tränar har 20-25% när de börjar och jag vill att alla ska komma upp i minst 30%. Dina 41% är riktigt bra och därför tycker jag absolut att du ska äta något efter dina löppass. Det du behöver är protein som fungerar som byggstenar. Du vill inte riskera att kroppen bryter ner musklerna för åtkomst av energi och sedan inte ha chans att reparera dem igen. Prova att dricka rena aminosyror före passet och fyll på med kolhydrater och en proteindrink efteråt. Celsiusen kan du prova att ta före passet då den ger dig en extra energikick som du kan dra nytta av under löpningen. Om du upplever att du har svårt att återhämta dig ordentligt efter löppassen kan du prova att äta riskakor eller något annat med hög andel snabba kolhydrater istället för äpplet. Vitargo och maltodextrin är två pulver som går att köpa för just det ändamålet. De är dessutom skonsamma för magen.

2 kommentarer

    • Mii777 juli, 2013 kl. 22:18
    • Svara

    Hej!
    Du har nämnt aminosyror ibland och min PT har just rekommenderat mig att börja ta BCAA. Har nu sett att det finns både kapslar och pulver. Vilket rekommenderar du? Tar även Whey-80 till mellanmål.

    1. Jag föredrar pulver men det fungerar lika bra med kapslar. Tänk på att de kan vara rätt stora ifall du har svårt att svälja piller.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.